ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ & POS

Ευτράπελα & ανεπάρκεια σχεδιασμού

NEWSSTORIES

Guestpost

2/20/20241 λεπτά ανάγνωσης

Σε λίγες μέρες εκπνέει η προθεσμία για την διασύνδεση ταμειακών συστημάτων (ΦΤΜ) με τα μηχανήματα αποδοχής πιστωτικών καρτών (POS) και θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μια ανακεφαλαίωση των σοβαρών προβλημάτων και των αδυναμιών που παρουσιαζονται ώστε να εφαρμοστεί το μέτρο.

Αρχικά θα ήθελα να δηλώσω ότι όλοι βλέπουμε καλοπροαίρετα και θέλουμε να προχωρήσει κάθε μέτρο που σκοπό θα έχει την πάταξη της φοροδιαφυγής & την βελτίωση των εσόδων του κράτους. Η ενστασή μας είναι ότι: α. ο ελλειπής σχεδιασμός, β.η άγνοια για τις δυνατότητες & τις ανάγκες της αγοράς και γ. η αυταρχική τήρηση ατελέσφορων χρονοδιαγραμμάτων, δημιουργεί τεράστια προβλήματα και σαμποτάρει τον σκοπό μια τέτοιας προσπάθειας.  Βέβαια, σε παλαιότερο άρθρο μας εκφράσαμε πολλές επιφυλάξεις για το άν αυτό το νέο μέτρο είναι εφικτό να αποφέρει καρπούς εφόσον δεν μπορεί γίνει ολοκληρωμένα σε όλα τα πεδία ηλεκτρονικών συναλλαγών αλλά και χωρίς να λάμβάνει υπόψην ότι σε μία παγκοσμιοποιημένη αγορά είναι πιθανόν να βρεθούν τρόποι να παρακαμφθεί απο άλλα μέσα πληρωμών. Αυτό ίσως μπορέσουμε να το εκτιμήσουμε αν και όποτε εφαρμοστεί. Ως προς την εφαρμογή του μέτρου της διασύνδεσης ταμειακών με POS , τα στάδια εφαρμογής ήταν τα εξής: 

ΜΗΤΡΩΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ & ΤΑ ΕΥΤΡΑΠΕΛΑ ΜΕ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ ( Ανεξάρτητης αρχής δημοίων εσόδων) & το Υπουργείου Οικονομικών, οι επιχειρήσεις υποχρεώθηκαν να ακολούθησαν το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε για την διασύνδεση POS με τις ταμειακές μηχανές.

Αρχικά ζητήθηκε απο τις επιχειρήσεις να καταγράψουν όλα τα μέσα πληρωμών POS σε ένα μητρώο μέσων πληρωμών, που δημιουργήθηκε ώστε να είναι εφικτή η αποτύπωση των POS που υπάρχουν στην αγορά. O αριθμός των καταγγεγραμμένος και ενεργων POS ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο βάση των στοιχείων της ΑΑΔΕ. Η δήλωση των POS στα μητρώα είχε ώς προϋπόθεση την διαγραφή των μη ενεργών POS ή POS που δεν υπήρχε πρόθεση να αναβάθμιστουν ώστε να διασυνδεθούν με τις ταμειακές μηχανές. Όλη η διαδικασία σωστής καταγραφής στο μητρώο πληρωμών, που είχε αρχικό χρονοδιαγραμμα υλοποίησης ήταν ένας μήνα, λόγω κακής εκτίμησης , με διαρκείς παρατάσεις κράτησε ώς και 6 μήνες, καθώς οι Τράπεζες δεν είχαν την δυνατότητα να εξυπηρετήσουν χιλιάδες επιτηδευματίες που επιθυμούσαν να διαγράψουν τα παλιά POS, καταργώντας & ανανεώνοντας παράλληλα τα συμβόλαια συνεργασίας με τους επιτηδευματίες. Τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα, με τις απειλές για πρόστιμα, δεν έλαβαν υπόψη τις δυνατότητες των τραπεζών και δημιούργησε μία ανευ προηγουμένου ταλαιπωρία στην επαφή με τις Τράπεζες. Να θυμήσουμε ότι η διαγραφή των POS ήταν επιβεβλημένη καθώς σε διαφορετική περίπτωση όλα τα ενεργά POS ή ανενεργά θα έπρεπε να αναβαθμιστούν με ότι κόστος αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις.

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Παράλληλα με την δήλωση των ενεργών POS και την διαγραφή τους απο τις Τράπεζες και τους παρόχους, "έτρεχαν" και οι προθεσμίες για αναβάθμιση των ταμειακών συστημάτων, ώστε να μπορούν να υποστηρίζουν την διασύνδεση με τα POS. Θυμόμαστε  χαρακτηριστικά ότι στις 30 Σεπτέμβριου του 2023 όλες οι επιδητευματίες που έχουν ταμειακές μηχανές (ΦΤΜ) θα έπρεπε να έχουν ολοκληρώσει τις αναβαθμίσεις των ταμειακών μηχανών καθώς υπήρχε κίνδυνος προστίμου. Το εγχείρημα επανακαθορίστηκε με νέο χρονοδιάγραμμα -δείτε παρακάτω- και δεν πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο για δύο βασικούς λόγους.

Α. Αρχικά πολλοί επιτηδευματίες δεν ήξεραν πώς μπορεί να γίνει η αναβάθμιση καθώς πολλές εταιρείες πώλησης ταμειακών συστημάτων δεν είχαν την δυνατότητα αναβάθμισης των ταμειακών μηχανών που είχαν ήδη προμηθεύσει την αγορά. Επισής οι κατασκευαστές των ταμειακών δεν είχαν άμεσα έναν οδηγό για το πώς θα κάνουν την αναβάθμιση τους.

Β. Το αρμόδιο υπουργείο δεν είχε δώσει κάποια σχετική επιδότηση για αναβάθμιση ή αντικατάσταση των ταμειακών μηχανών αλλά όλοι γνωρίζαμε ότι θα ανακοινωθούν επιδοτήσεις για το κόστος που θα προέκυπτε για τις επιχειρήσεις. Κανένας δε θα δεχόταν αυτό το επιπλέον κόστος που αθροιζόμενο με το κόστος αγοράς νέων POS η αναβάθμισης υφιστάμενων POS μπορεί και να ξεπερνούσε μέχρι και τα μηνιαία έσοδα ενός επιτηδευματία. Τώρα θα σκεφτείτε πως και δεν ανακοινώθηκαν νωρίτερα οι επιδοτήσεις;! Κι εμείς αυτό απορούμε!

Τελικά, η αναβάθμιση των ταμειακών μετατέθηκε μετά την αναβάθμιση των ενεργών POS . Κάποιοι επιτηδευματίες υπόχρεοι αναβάθμισης ταμειακής, επέλεξαν να αναβαθμίσουν τις ταμειακές μηχανές, φοβούμενοι τις απειλές προστίμων & τα αρχικά χρονοδιαγραμματα, επωμιζόμενοι το κόστος που έφθανε έως 180 ευρώ σε πολλές περιπτώσεις! Αυτοί έχασαν και το δικαίωμα τους σε επιδοτήση καθώς φάνηκαν καλόπιστοι & συνεπείς με το κράτος.

*Εδώ να σημειώσουμε ότι περίπου 2 χρόνια νωρίτερα αρκετοί επιτηδευματίες αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε τις ταμειακές μηχανές, με δικό μας κόστος, λόγω της διασύνδεσης της ταμειακής μηχανής με το ESEND και την προσθήκης ακόμα μίας αναβάθμισης αργότερα για την προσθήκη QRCODE που σκοπό και τότε είχε την και τότε την πάταξη της φοροδιαφυγής.

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ POS

Οπως είχαμε δεί και σε προηγούμενο άρθρο δεν είναι δυνατόν ή δεν συμφέρει ένα παλιό POS να αναβαθμιστεί και ακόμα περισσότερο είναι αρκετά δύσκολο να είναι συμβατό με ενα παλιό αναβαθμισμένο ταμειακό σύστημα. Παρόλαυτά οι αρχικές προθεσμίες είναι οι εξής:

Φυσικά και αυτές οι ημερομηνίες είναι αδύνατον να τηρηθούν καθώς δεν έχει προβλεφθεί η τεχνική αδυναμία της διασύνδεσης, που όφειλαν να γνωρίζουν οι υπεύθυνοι. Στο μεσοδιάστημα να τονίσουμε την ανεπάρκεια & τις καθυστερήσεις στην προμήθεια μηχανημάτων POS που ζητούσαν οι επιτηδευματίες απο τις τράπεζες & τους παρόχους. Επιπλέον να τονίσουμε την έλλειψη προσωποποιημένης ενημέρωσης, καθοδήγησης & συντονισμού σε όλους τους ενδιαφερόμενους κλάδους: Επιτηδευματίες, λογιστές, μηχανογράφους, παρόχους POS , Τράπεζες, για τις τεχνικές λεπτομέρειες του σχεδίου & τον τρόπο εφαρμογής του Νόμου.

Φθάνουμε στο σήμερα και γνωρίζουμε ότι αν και τα POS θα πρέπει να διασυνδεθούν με τις ταμειακές μηχανές, (έως 3 POS ανα ταμειακή) είναι αδύνατον να δέχονται πληρωμές με απευθείας εκδοση τιμολογίου, καθώς θα ενημερώνεται λανθασμένα το ταμειακό συστημα και θα πρέπει να εκδίδεται υποχρεωτικά απόδειξη λιανικής. Με αυτή τη λογική ένας επιτηδευματίας είτε θα ακυρώνει τις αποδείξης λιανικής που θα εκδίδονται μαζί με το POS ώστε να εκδόσει ύστερα τιμολόγιο, είτε θα αναγκαστεί να αγοράσει επιπλέον POS για να εξυπηρετεί τους πελάτες που επιθυμούν να πληρώσουν με POS & θέλουν τιμολόγιο αντί για απόδειξη λιανικής. Ενας απίστευτος όγκος γραφεικρατίας για λογιστές και επιχειρηματίας ξεδιπλώνεται μπροστά μας και αναρωτιώμαστε, υπάρχει καλύτερη επιλογή; Υπάρχει και μία τρίτη επιλογή , που μάλλον δεν  έχουν προβλέψει τις συνέπειες οι αρμόδιοι. Αυτή η επιλογή είναι να ζητάει ο επιδητευματίας πληρωμή με Τραπεζική κατάθεση πρίν την αγορά ή την πληρωμή με μετρητά για την εκδοση του Τιμολογίου ώς μια λιγότερο κοστοβόρα λύση. Όμως, αν επιλέξει κάποιος να πληρώσει με μετρητά, αναρωτιόμαστε όλοι, τί νόημα έχει η διασύνδεση αν δεν προωθεί τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που εμποδίζουν την φοροδιαφυγή;!! 

Ο ΤΡΑΓΕΛΑΦΟΣ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΩΝ

Όπως αναφέραμε και νωρίτερα αρκετές επιδοτήσεις είτε ακόμα δεν δόθηκαν, είτε ακολούθησαν των προθεσμιών που είχε το Υπουργείο για τη διασύνδεση. Συγκεκριμένα 21/2 χιλιάδες δικαιούχοι επιδοτήσεων αναβάθμισεων ταμειακών μηχανών δεν έχουν λάβει voucher επιδότησης αν και η προθεσμία ληγει σε 8 ημέρες. Φυσικά, ακόμα και αν δώθει το voucher πρίν την καταληκτική ημερομηνία είναι αδύνατον οι τεχνικοί να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς καθώς τα ραντεβού θα πρέπει να επαρκούν για όλους. Υπολογίζεται ότι οι τεχνικοί μπορεί να εξυπηρετήσουν 4000-5000 ραντεβού ημερησίως ενώ οι αιτήσεις ανβάθμισης που αναμένουν τα voucher είναι πάνω απο 120.000. Εν τέλει, ας πούμε ότι δίνεται άλλη μία διαδοχική παράταση...

Ενα ακόμη παράδοξο που συμβαίνει με τις επιδοτήσεις είναι το γεγονός ότι επιδοτούν την αναβάθμιση μιας ταμειακής μηχανής, ενώ το κόστος αντικατάστασης έχει πολυ μικρή διαφορά. Πιο συγκεκριμένα το ποσό επιδότησης για αναβάθμιση Ταμειακής μηχανής είναι 112 ευρώ συν 45 ευρώ κόστος εργασιών , σύνολο: 157 ευρώ, ενώ το κόστος νέας ταμειακής απο την ίδια εταιρεία είναι: 160 ευρώ συν ΦΠΑ! Άλλο παράδοξο είναι ότι μέχρι πρίν λίγους μήνες ανακοινώθηκε επιδότηση για αγορά νέου φορολογικού μηχανισμού ΕΑΦΔΣΣ ενώ πρίν λίγες μέρες ζητήθηκε η οριστική παύση τους που θα ξεκινήσει απο τον κλάδο της Εστίασης!!! Απίστευτα πράγματα βλέπουμε και δεν καταλαβαίνουμε αν πρόκειται για πρόχειρο σχεδιασμό ή κάτι άλλο!

Εν τέλει σε ότι αφορά την αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών, εκτιμούμε ότι θα πρέπει να γίνει αντικατάσταση ταμειακών σε αρκετές των περιπτώσεων...

ΤΕΛΙΚΑ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ...ΙΣΩΣ ΓΙΝΕΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ!

Εφόσον ενα μικρό ποσοστό επιτηδευματιών αναβάθμισε τις ταμειακές μηχανές με ή χωρίς επιδότηση απο το Κράτος, φθάνουμε να μην μπορούν όλα τα POS να επικοινωνήσουν με τις ταμειακές μηχανές που ήδη αναβαθμίστηκαν. Άρα αρκετές ταμειακές μηχανές αν και δαπανήθηκαν πόροι να αναβαθμιστούν τώρα μαθαίνουμε ότι πρέπει να ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΟΥΝ. Πόλλοι επιτηδευματίες ταλαιπωρήθηκαν , πλήρωσαν απο την τσέπη τους χωρίς κρατική επιδότηση POS και αναβαθμίσεις ταμειακών και κάποιοι έλαβαν αχρείαστα αμοιβές για όλες αυτές τις δαπάνες. Αν σκεφτούμε καλοπροαίρετα θα πούμε ότι υπήρχε και υπάρχει τεχνική ανεπάρκεια και μάλλον αδυναμία των αρμοδίων. Αν σκεφτόυμε κακοπροαίρετα θα δούμε ότι κάποιοι έλαβαν αμοιβες και διαφήμισαν επικοινωνιακά ένα έργο χωρίς σωστή κατάρτιση, με δόλο.

Τελικά, ποιός μπορεί να προσμετρήσει σε όλα αυτά το ψυχολογικό κόστος που υπάρχει, όταν ο κρατικού μηχανισμού που εκβιάζει την αγορά με πρόστιμα μεταθέτωντας την έλλειψη πρόβλεψης στους εμπλεκόμενους της διαδικασίας;; Ποιός μπορεί να υπολογίσει και να αποζημιώσει τις επιχειρήσεις που πλήρωσαν αναβαθμίσεις οι οποίες κάποιες πιθανόν να αποδειχθούν άσκοπες; Ποιός θα αγοράσει νέο εξοπλισμό λόγω της ελλειπούς πρόβλεψης των προβλημάτων; Ποιός θα εξηγήσει τις παραδοξότητες και θα δικαιολογήσει το θυμό μιας ήδη ταλαιπωρημένης μικρομεσαίας τάξης επιτηδευματιών που φέτος θα δεί το μέσο ετήσιο φόρο της να αναβαίνει κατά 1000-1500 ευρώ βάση του νέου φορολογικού νόμου; Μάλλον δεν υπάρχει αρμόδιος να απαντήσει. Το κράτος κρύβεται πίσω απο τους λογιστές ή τους παρόχους που έχουν επωμιστεί το βάρος της ενημέρωσης & τις ευθύνης.